Založ si blog

Verejná doprava je najlepšie riešenie. .. Naozaj?

“To nevymyslíš” – pomyslela som si, keď som išla na dohodnuté stretnutie a vo vlaku som zazrela človeka, s ktorým som išla robiť interview. O niekoľko minút sme sa mali stretnúť v jeho projekčnej kancelárii…

Ale poďme na začiatok. K jedným z najzaujímavejších súčasných osobností dánskeho verejného života rozhodne patrí urbanista a architekt Jan Gehl.Osobnosť známa na celom svete. Vizionár, ktorý sa celý život venuje zlepšovaniu kvality života v mestách, propagátor peších a cyklistických zón a najmä myšlienky, že mestá majú byť živé, bezpečné, udržateľné a zdravé. Mestá, majú slúžiť ľuďom, nie autám, nie megalomanským architektonickým odludšteným projektom, majú poskytovať dostatok priestoru na oddych, stretávanie sa a komunikáciu vis-a-vis. Človek sa má v nich cítiť príjemne. Jan Gehl je nositeľom mnohých titulov a ocenení, je čestným členom svetových univerzít a inštitúcií. Nielen Kodaň, ale aj New York, Melbourne a mnoho iných miest na svete sa vďaka jeho projektom zmenilo na nepoznanie. /Viac o Janovi Gehlovi a jeho práci a názoroch v niektorom z ďalších blogov/.

 

pesia-zona-small

Na interview s ním som sa samozrejme dôkladne pripravila ešte pred cestou do Dánska. V deň D, sme nasadli spoločne s mojou fotografkou do S-togu  /dánsky vlak niečo medzi metrom a vlakom/ a smerovali sme na dohodnuté stretnutie. V hlave mi vírilo mnoho myšlienok a vybavovali sa mi Gehlove konštatácie o tom, že najlepším riešením pre obyvateľov miest je verejná doprava. Musela som mu dať za pravdu, pretože v Kodani funguje naozaj dobre. V pohode sa dostanete kam máte.

Sedeli sme vo vlaku, všetko bežalo ako má, mali sme dostatok času, aby sme na dohodnutý rozhovor dorazili včas. Keď odrazu… výpadok elektriny. To, čo sa stáva naozaj málokedy. “To bude len chvíľa” – utešovali sme sa. “Ešte máme časovú rezervu!” Ale minúty plynuli a vlak spokojne stál kdesi na trati. Nič nenasvedčovalo tomu, že by sa chcel ešte v ten deň pohnúť. Všetci ale boli kľudní / ako je to napokon v Dánsku obvyklé/, ale my už sme poškuľovali po hodinkách. Nepatrí sa prísť na dohodnuté interview s človekom, ktorého čas je veľmi limitovaný… Ale čo už! Vyskočiť z vlaku sme nemohli.

 

Ako sme tak sedeli a debatovali, obzerala som sa po cestujúcich a moje novinárske oko zahliadlo…koho iného ako Jana Gehla ako si na konci vagóna pokojne číta noviny. Táto náhoda, či absolútne neočakávaná situácia nám nahrala do kariet. Podišli sme k nemu, predstavili sme sa a povedali mu, že práve ideme na interview s ním a radi by sme využili túto kurióznu situáciu na zoznámenie a začiatok rozhovoru. Jan Gehl sa s nami zdvorilo zvítal, milo sa usmial a čakal čo bude následovať.

“Jan” – začala som / v Dánsku sa ľudia od prvej chvíle zoznámenia oslovujú krstnými menami/, “ ste intenzívnym propagátorom verejnej dopravy, ktorá podľa Vás v Dánsku funguje perfektne, spoľahlivo, nemá výpadky je bezproblémová. A teraz tu všetci sedíme už pol hodinu a pravdepodobne veľa ľudí bude mať v dennom programe sklz.”

 

“To je irónia života, že práve mne sa toto stane. Mne, ktorý na verejnú dopravu nedá dopustiť a práve vtedy, keď sa máme o tejto téme rozprávať. Moje slová by mali potvrdiť, čo vyhlasujem…nič iné len irónia života. Taká malá zábavka osudu.” Jan Gehl sa z chuti zasmeje.

“Ale berme to s nadhľadom. Aspoň máme viac času na rozhovor…”

Čo dodať? Iba konštatáciu : “To naozaj nevymyslíš, to sa proste stane…!”

ruzovy-chodnik

/Stalo sa aj Vám, že sa naplánovaná akcia vyvinula úplne inak ako ste predpokladali?/

 

Fotografie: Vivienne S. a Lennie Maxx

Súboj džípiesiek

08.07.2021

Odkedy má normálny smrteľník k dispozícii GPS je svet jednoduchší a ľahší. Aspoň to som si donedávna myslela. Než som sa vydala na cestu po Slovensku. Zámerne nepíšem do Bojníc, kde bol ciel mojej cesty. Keďže nevlastním najmodernejší typ auta so zabudovanou GPS, umiestňujem si mobilnú GPS na predné sklo auta. Tak som urobila aj teraz. A pre istotu som sa [...]

Politici na pieskovisku

27.03.2021

Nepripadá vám niekedy to, čo sa okolo nás na politickej scéne deje, ako nejaká fraška, zlý sen, či totálna absurdita? Viem, my Slováci sme už síce za tie dlhé roky vycepovaní a mimoriadne vytrénovaní stráviť aj najväčšie katastrofy a nezmysly, ale dokedy to naša psychika unesie? V čase, keď nás sužuje pandémia, ktorá už stála tisíce životov, vyčerpáva [...]

Chaos nad chaos

10.07.2020

Spáva sa vám dobre? Žijete s kľudným svedomím? Teda ak nejaké máte, samozrejme. Vy, všetci kompetentní a „vyvolení“, ktorí rozhodujete o našich životoch. Vaše chaotické rozhodnutia – raz nás tu hermeticky uzavriete na tri mesiace a vzápätí na to, zasa euforicky a bez rozmyslu „rozglábite“ hranice krížom krážom – privádzajú mnohých do takmer [...]

SR prezidentka kultúra predstavitelia prijatie BAX

Čaputová: Akékoľvek snahy ovládať kultúru sú prejavom nekultúrnosti

19.04.2024 15:31

Štát má vytvárať predpoklady a podmienky pre kultúru a nie ju politicky ovládať, vyhlásila prezidentka.

Irán / vlajka / zástava /

Iránsky konzulát v Paríži obkľúčila polícia. Muž sa tam vyhrážal, že sa vyhodí do povetria

19.04.2024 15:01, aktualizované: 15:20

Muža polícia zadržala. Zásahová jednotka ho prehľadala a žiadne výbušniny u neho nenašla.

Medveď

V košickej zoo sa Xene narodilo medvieďa Ares

19.04.2024 13:08

Jeho genetická hodnota je mimoriadne cenná pre európsky záchranný program.

izrael, palestína, západný breh jordánu, evakuácia, amona

EÚ po prvý raz uvalila sankcie na izraelských osadníkov pre útoky na Palestínčanov

19.04.2024 13:07, aktualizované: 13:20

Palestínčania chcú, aby Západný breh bol súčasťou ich budúceho štátu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 27
Celková čítanosť: 66712x
Priemerná čítanosť článkov: 2471x

Autor blogu

Kategórie